Uitval telecommunicatie

In Nederland zijn we steeds meer verbonden met het internet. Heel veel zaken regelen we digitaal en het belang van digitalisering komt in steeds meer onderdelen van ons dagelijks leven terug. We maken contact door te bellen en appen via de smartphone. Via apps horen we het laatste nieuws , vinden we met routebeschrijvingen onze weg of checken we in bij het openbaar vervoer. We regelen online onze bankzaken en winkelen vanuit huis.

Zonder deze digitale mogelijkheden zou onze samenleving flink ontregeld raken. Dat maakt onze digitale systemen en telecommunicatie zo belangrijk, maar tegelijkertijd ook kwetsbaar. Met de toegenomen dreiging in Europa is het belangrijk om ons voor te bereiden op onzekere tijden. Tijden waarin ook sabotage en uitval van telecomnetwerken of de digitale infrastructuur onze samenleving hard kan raken. Je kan dan bijvoorbeeld niet meer pinnen bij de supermarkt. Zorg dat je voor minimaal 48 uur voldoende voedsel, contant geld en andere voor jou noodzakelijke producten in huis hebt.

Denk vooruit

  • Bedenk van te voren welke problemen jij tegenkomt als het telecomnetwerk lang uitvalt. 
  • Noteer inloggegevens van je telefonieaanbieder, internetprovider en andere  digitale diensten, zoals internetbankieren. Dit helpt bij het herstellen van je verbinding en toegang. 
  • Schrijf de adres- en contactgegevens op van voor jou belangrijkste mensen en diensten op, zodat je hier ook tijdens uitval nog bij kan. Bewaar deze gegevens wel op een veilige locatie. 
  • Maak offline back-ups van belangrijke bestanden op je laptop, tablet en smartphone. 
  • Check jouw slimme apparaten (apparaten met een wifi-/internet-verbinding) regelmatig op software-updates en voer deze door. Zo blijven ze op hun best werken en houd je ze zo veilig mogelijk.
  • Zorg dat je een noodradio hebt die je kunt opladen, opwinden of op batterijen werkt. Bij langdurige uitval van telecommunicatie werken de crisiszenders op televisie en NL-alert waarschijnlijk niet. 

Wat doet de overheid?

  • Er is een Landelijk Crisisplan Digitaal waardoor overheid, bedrijven weten wat ze moeten doen als er langdurig uitval van telecommunicatie is. 
  • Met wetgeving zoals de aankomende Cyberbeveiligingswet regelen we in Nederland en Europees de digitale veiligheid van onze belangrijkste sectoren en organisaties
  • Door nauwe samenwerking tussen de ministeries, het Nationaal Cyber Security Centrum, het Digital Trust Center en organisaties zoals de telecom aanbieders herkennen we zo vroeg mogelijk kwetsbaarheden en pakken we die aan.
  • Met campagnes als Doe Je Updates en wetgeving die de veiligheid van slimme apparaten regelt, zorgen we dat ook de digitale veiligheid bij mensen thuis zo veel mogelijk versterkt wordt.